KONTO AKADEMII  -  Bank Spółdzielczy w Wolbromiu:

      89 84500005 0000 0000 3737 0002
      KRS 0000402761
      NIP: 6372190477
      REGON: 122444484

STANDARDY OCHRONY DZIECI – WERSJA DLA DZIECI (SKRÓCONA)

 

 

STANDARDY OCHRONY DZIECI
w Stowarzyszeniu
Wolbromska Akademia Piłkar­ska – Młodzi przebojem

wersja skrócona dla dzieci

 

Preambuła

Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Stowarzyszenia Wolbrom­ska Akademia Piłkarska – Młodzi przebojem (dalej zwanego: Stowarzyszeniem) jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Celem polityki „Standardów Ochrony Małoletnich” jest zapewnienie Wam sprzyjających warunków do trenowania oraz rozwoju zgodnie z Waszymi indywi­dualnymi możliwościami i potrzebami w atmosferze życz­liwości, szacunku, akceptacji i bezpieczeń­stwa.

 

Rozdział I
Objaśnienie terminów

 § 1.

  1. Dzieckiem jest każda osoba do ukończenia 18. roku życia.
  2. Przez krzywdzenie dziecka powinniście rozumieć zamierzone lub niezamierzone działa­nie osoby dorosłej lub innego dziecka, które ujemnie wpływa na Wasz rozwój fi­zyczny lub psy­chiczny.

 

Rozdział II
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci 

§ 2.

Wszyscy pracownicy Stowarzyszenia w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę kiedy Tobie lub innemu dziecku dzieje się krzywda.

 

§ 3.

Wyróżnia się 4 podstawowe formy krzywdzenia:

A.  Przemoc fizyczna to między innymi:

  • popychanie, szarpanie, policzkowanie, szczypanie, kopanie, duszenie, bicie otwartą ręką, pię­ścią lub przedmiotami.

B. Przemoc psychiczna to między innymi:

  •  poniżanie, upokarzanie, ośmieszanie, wyzywanie, wyśmiewanie, odtrącanie dziecka, wciąga­nie dziecka w konflikty dorosłych, wytykanie z powodu odmienności.

C. Wykorzystanie seksualne to naruszenie sfery intymnej dziecka, zmuszanie do oglądanie nagich osób, robienie zdjęć lub filmów z udziałem dziecka bez odzieży.

D. Zaniedbywanie to:

  • niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych dziecka lub nie respektowa­nie jego podstawowych praw (niedożywienie, ubiór nieadekwatny do pory roku, zaniedba­nie higieniczne, pozostawanie na dworze bez opieki w godzinach wieczornych i noc­nych, nie dbanie o higienę snu i odpoczynku, nie posyłanie dziecka do szkoły, nie za­pewnia dziecku opieki lekarskiej).

§ 4.

    1. Przemocy możecie doświadczyć ze strony innych dzieci, rodziców lub opiekunów oraz osób trze­cich (wychowawców, trenerów i.t.p.).
    2. Zasady bezpiecznych relacji dorosły – dziecko i dziecko – dziecko ustalone w Stowarzy­szeniu znajdują się w Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów.

 

Rozdział III
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka

 § 5.

  1. W przypadku doświadczenia jakiejkolwiek z wyżej wymienionych form krzywdzenia ze strony osób dorosłych lub innych dzieci zawiadom pracowników Stowarzysze­nia (trenerzy, członkowie zarządu Stowarzyszenia).
  2. Wówczas stosownie do zgłoszonej sytuacji zostanie uruchomiona odpowiednia proce­dura.
  3. Sposoby postępowania w przypadku doznania aktów krzywdzenia znajdują się w Załącz­niku nr 2 do niniejszych Standardów.

 

Rozdział IV
Zasady ochrony wizerunku dziecka

 § 6.

  1. Stowarzyszenie uznając Twoje prawo do prywatności i ochrony dóbr osobistych zapew­nia najwyż­sze standardy ochrony Twoich danych osobowych oraz Twojego wi­zerunku zgodnie z obo­wiązującymi przepisami prawa.
  2. Zgodę na publikację Twojego wizerunku wyrażają w formie pisemnej rodzice lub opiekuno­wie prawni.

 

Rozdział V
Monitoring stosowania Standardów

 § 7.

Raz na dwa lata dokonywana jest analiza realizacja Polityki Ochrony Dzieci przed krzyw­dzeniem i w razie potrzeby Prezes Stowarzyszenia wprowadza do Polityki nie­zbędne zmiany i ogłasza pra­cownikom Stowarzyszenia, dzieciom i ich opiekunom nowe brzmienie Polityki.

 

Rozdział VI
Zasady udostępniania Rodzicom i Uczniom Standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowa­nia 

§ 8.

  1. Dokument Polityka Ochrony Dzieci jest dokumentem Stowarzyszenia  ogólnodo­stępnym dla pracowników Stowarzyszenia, dzieci oraz ich opiekunów.
  1. Trenerzy, maja obowiązek zapoznania dzieci ze Standardami oraz omówienia ich w taki spo­sób, aby mogli go zrozumieć niezależnie od wieku.

 

Rozdział VII
Przepisy końcowe 

§ 9.

  1. Polityka Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
  2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Stowarzyszenia, dzieci i ich opieku­nów, w szczególności poprzez zamieszczenie tekstu na stronie internetowej oraz poprzez prze­słanie do rodziców informacji drogą elektroniczną o zamieszczeniu tekstu na stronie Stowarzy­szenia.
  3. Standardy ochrony udostępnione są również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.

 

 

Załączniku nr 1 do niniejszych Standardów
Zasady bezpiecznych relacji personel – dziecko i dziecko – dziecko

 

Poniżej zamieszczamy:
– wypis z Polityki Ochrony Dzieci, który zwiera zachowania akceptowane i nieakceptowane w Stowarzyszeniu na linii pracownik Stowarzyszenia – dziecko oraz dziecko – dziecko,

W NASZYM STOWARZYSZENIU NIE MA ZGODY NA PRZEMOC!
ANI FIZYCZNĄ, ANI PSYCHICZNĄ, ANI SŁOWNĄ, ANI CYBERPRZEMOC!

 

Zasady bezpiecznych relacji dziecko – dziecko

 

Zachowania POZYTYWNE

  1. W komunikacji z kolegami/koleżankami zachowuj szacunek, nie przerywaj innym, gdy się wypo­wiadają.
  2. Słuchaj innych, gdy mówią.
  3. Pamiętaj, że każdy ma prawo do wyrażania swojego zdania, myśli i przekonań, jeśli nie naruszają one dobra osobistego innych osób.
  4. Pamiętaj, że żarty, które nie bawią drugiej osoby, nie są żartami i taką zabawę słowną natychmiast przerywaj.
  5. Stosuj słowo „NIE”, jeśli dana forma interakcji Ci nie odpowiada.
  6. Jeśli pojawi się między Tobą a kolegą/koleżanką konflikt, spróbuj go rozwiązać stosując komunikat

    JA – przykład 5 kroków:
– Wycisz się, uspokój, zatrzymaj niepotrzebną kłótnię, zanim stracisz nad sobą kon­trolę, a kon­flikt się tylko pogorszy.
– Powiedz, co według Ciebie jest problemem, co jest przyczyną nieporozumienia, czego ocze­kujesz (komunikaty JA).
– Słuchaj, co mówi druga osoba, jakie są jej odczucia, czego ona oczekuje i podsumuj, to co usłyszałeś/usłyszałaś.
– Upewnij się, że Twój rozmówca powiedział wszystko odnośnie swoich odczuć.
– Wymyślcie rozwiązanie, które będzie satysfakcjonujące dla Was obojga.
– Jeśli nie uda się Wam rozwiązać konfliktu, pamiętajcie, że zawsze możecie zwrócić się o pomoc do pracownika Stowarzyszenia lub rodzica.

  1. Szanuj przestrzeń intymną swoich kolegów i koleżanek.
  2. Jeśli chcesz pożyczyć jakąś rzecz od kolegi/koleżanki, zapytaj.
  3. Szanuj prawo innych do prywatności, nie przeglądaj rzeczy, zawartości telefonu, ta­bletu, komputera innych osób.
  4. Unikaj wchodzenia w sytuacje, które mogą mieć dla Ciebie i innych negatywne konse­kwencje.

Zachowania NEGATYWNE

  1.  Nie wolno Ci krzyczeć na koleżanki, kolegów, lekceważyć, obrażać, wyśmiewać, wyklu­czać z grupy.
  2. Nie wolno Ci używać języka nienawiści ani tzw. hejtu.
  3. Nie wolno Ci bić, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalność fizyczną kole­żanki/kolegi, ani używać jakiejkolwiek przemocy fizycznej.
  4. Nie wolno Ci nagrywać ani rozpowszechniać wizerunku kolegi/koleżanki bez ich jego/jej wyraźnej zgody.
  5. Nie wolno Ci wyrażać negatywnych, prześmiewczych komentarzy na temat zachowania, pracy, wyglądu kolegów/koleżanek.
  6. Nie wolno Ci pożyczać rzeczy innych bez ich zgody.
  7. Nie wolno Ci zabierać, ukrywać rzeczy innych osób.
  8. Nie wolno Ci spożywać alkoholu, napojów energetycznych, wyrobów tytoniowych ani nie­legalnych substancji, ani zachęcać do ich spożycia kolegów/koleżanek.
  9. Jeżeli będziesz świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub młodzieży, zawsze poinformuj o tym trenera lub rodzica.

Zasady bezpiecznych relacji pracownicy Stowarzyszenia – dziecko

Pracownik Stowarzyszenia jest zobowiązany/a do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnimi i każdora­zowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat bądź działanie wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bez­pieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich.
Pracownicy Stowarzyszenia, działają w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania osób małoletnich.

Zachowania POZYTYWNE pracownika Stowarzyszenia:

  1. W komunikacji z dzieckiem zachowuje cierpliwości i szacunek.
  2. Słucha uważnie dziecka i udziela mu odpowiedzi adekwatnych do wieku i sytuacji.
  3. Zapewnia dziecku, że jeżeli czują się niekomfortowo z jakimś zachowaniem, sytuacją czy sło­wami, mogą o tym powiedzieć pracownikowi Stowarzyszenia i mogą oczekiwać reakcji/pomocy.
  4. Docenia i szanuje wkład dzieci w podejmowanie działań i traktuje równo (bez względu na ich płeć, światopogląd, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny, sprawność/niepełnospraw­ność i orientację seksualną).
  5. Unika faworyzowania dzieci.
  6. Szanuje prawo dzieci do prywatności, a jeżeli pracownik Stowarzyszenia musi odstąpić od tej za­sady, wyjaśnia to (np. aby chronić dziecko odstępuje od zasady poufności).
  7. Podejmując decyzje dotyczące dzieci, informuje go o tym i stara się brać pod uwagę jego oczekiwania.
  8. Unika zbędnego ryzyka w pracy z dziećmi – sprawdza czy sprzęt i otoczenie jest bez­pieczne.
  9. Pracownik Stowarzyszenia jest przygotowany na wyjaśnienie swoich działań wobec dzieci.
  10. Zachowuje szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły naduży­cia i krzyw­dzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania.
  11. W przypadku dążenia dziecka do nawiązania niesto­sownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi, pracownik Stowarzyszenia reaguje stanow­czo, ale z wyczuciem, aby pomóc małoletniemu zrozumieć znaczenie osobistych granic.

Zachowania NEGATYWNE pracownika Stowarzyszenia 

  1. Pracownikowi Stowarzyszenia nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka.
  2. Nie wolno krzyczeć na dziecko w sytuacji innej niż wynikająca z jego bezpieczeństwa lub innych dzieci.
  3. Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w inny sposób naruszać nietykalności fizycznej dziecka.
  4. Nie wolno nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji intymnych lub seksualnych (seksualne żarty, komentarze, gesty, udostępnianie treści erotycznych lub pornograficznych, bez względu na formę). Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika Stowarzyszenia lub pracownikiem Stowarzyszenia przez dziecko, muszą być zgłaszane Preze­sowi Stowarzyszenia.
  5. Nie wolno utrwalać wizerunek dziecka dla potrzeb prywatnych (filmowanie, nagrywa­nie głosu, fotografowanie). Dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wize­runków dzieci, jeśli nie uzyskała zgód rodziców/opiekunów prawnych.
    Nie dotyczy to zdjęć dokumentujących dane wydarzenie zgodnie z art. 81 prawa autorskiego.
  6. Nie wolno zapraszać dziecka do swojego prywatnego domu/mieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami treningów, meczów. Jeśli zachodzi konieczność spotkania z małoletnimi poza godzi­nami pracy w Stowarzyszeniu, pracownik Stowarzyszenia musi poinformować o tym Prezesa Stowarzyszenia, a rodzice dziecka i dziecko muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
  7. Nie wolno proponować dziecku alkoholu, napojów energetycznych, wyrobów tytonio­wych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w ich obecności.
  8. Jeżeli pracownik Stowarzyszenia jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze informuje o tym Prezesa Stowarzy­szenia.
  9. Jeżeli pracownik Stowarzyszenia utrzymuje relacje towarzyskie lub rodzinne z rodzicami dziecka (jeśli dziecko i rodzice są osobami bliskimi wobec personelu Stowarzyszenia) zachowuje poufność wszystkich infor­macji dotyczących innych dzieci, ich rodziców oraz opiekunów.
  10. Pracownikowi Stowarzyszenia nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub jego rodziców. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie ta­kiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych z praktykowanymi tradycjami Stowarzyszenia.
  11. Pracownik Stowarzyszenia nie podejmuje innego niż niezbędny kontakt fizyczny z dzieckiem. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu (np. kontuzja podczas treningu, meczu). Pracownik Stowarzyszenia kieruje się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnoto­wując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpreto­wany przez dziecko lub osoby trzecie. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy.
  12. Pracownikowi Stowarzyszenia nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nie­uprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to wizerunek dziecka, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
  13. Nie wolno zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny. Obejmuje to używa­nie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec dzieci relacji wła­dzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby, kary).
  14. Pracownik Stowarzyszenia nigdy nie dotyka dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
  15. Nie wolno angażować się w takie aktywności jak łaskotanie, udawane walki z dzieckiem czy brutalne zabawy fizyczne.
  16. Podczas wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
  17. Pracownik Stowarzyszenia, który jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań, sytuacji ze strony in­nych dorosłych lub dzieci, zawsze informuje o tym Prezesa Stowarzyszenia.

Adepci Wolbromskiej Akademii Piłkarskiej – Młodzi przebojem pamiętaj, że przemoc to: 

  1. bicie
  2. kopanie
  3. popychanie
  4. szarpanie
  5. plucie
  6. podcinanie
  7. zamykanie (w toalecie, w szatni, w przebieralni, w sali)
  8. niszczenie rzeczy
  9. przezywanie
  10. ośmieszanie
  11. wyśmiewanie
  12. obrażanie
  13. grożenie
  14. szantażowanie
  15. obmawianie
  16. plotkowanie
  17. namawianie się przeciwko
  18. wrogie/obraźliwe gesty
  19. wrogie/obraźliwe miny
  20. wykluczenie (izolowanie) z grupy, w grze, online
  21. manipulowanie relacjami
  22. robienie zdjęć, nagrywanie Cię bez Twojej zgody
  23. udostępnianie innym nagrań i zdjęć Twojej osoby bez Twojej zgody
  24. nakłanianie do pokazywania miejsc intymnych
  25. dotykanie miejsc intymnych
  26. zachęcanie do dotykania miejsc intymnych innych osób
  27. podglądanie, gdy się przebierasz

 

I TAKIE ZACHOWANIA W NASZYM STOWARZYSZENIU SĄ ZABRONIONE! 

Adepcie, pamiętaj, że w relacjach z dorosłymi wyżej wymienione zachowania także nie powinny mieć miejsca  

  1. Warto rozmawiać z innymi, o zachowaniach, które Cię niepokoją lub są dla Ciebie nie­komfor­towe
  2. Jeśli jakaś zabawa/propozycja Ci się nie podoba, masz prawo powiedzieć „nie”
  3. Gdy mówisz „nie, to znaczy „nie”
  4. Twoje ciało należy do Ciebie
  5. Intymne części ciała są szczególnie chronione
  6. Jeśli potrzebujesz pomocy, to alarmuj inne osoby

 

Załączniku nr 2 do niniejszych Standardów
Sposoby postępowania w przypadku doznania aktów krzywdzenia

W przypadku gdy:

Doświadczyłeś krzywdzenia ze strony innego dziecka/innych dzieci  lub byłeś świadkiem zachowania przemocowego, poinformuj o tym: pracownika Stowarzyszenia lub Zarząd Stowarzyszenia. Twoje zgłoszenie nigdy nie zostanie zlekceważone, nie będziemy Cię oceniać. Zareagujemy nie­zwłocznie. Podejmiemy działania, aby:

  • zapewnić Ci bezpieczeństwo i innym osobom doznającym przemocy,
  • zapewnić Ci wsparcie,
  • wyjaśnić sytuację,
  • ustalić dalszą ścieżkę postępowania,
  • wyciągnąć konsekwencje wobec osoby/osób stosującej/cych przemoc zgodnie z Polityką Ochrony Dzieci obwiązującą w Stowarzyszeniu i innymi przepisami prawa,
  • zapewnić, aby Stowarzyszenie było miejscem wolnym od przemocy i agresji.

Doświadczyłeś krzywdzenia ze strony dorosłego, również rodzica, opiekuna, lub byłeś świadkiem przemocy, poinformuj o tym: pracownika Stowarzyszenia lub Zarząd Stowarzyszenia (inną osobę niż ta, która stoso­wała przemoc). Osoba, do której trafi zgłoszenie podejmie działania przewidziane w Polityce Ochrony Dzieci, które zapewnią Ci i innym bezpieczeństwo oraz zapobiegną dalszym niedo­zwolonym zachowaniom przewidziane przepisami prawa.  

Pamiętaj, jesteś chroniony prawnie przed czynami niedozwolonymi osób powyżej 17-go roku życia. Każda osoba, która podejmie się czynności niedozwolonych zostanie ukarana zgodnie z obowiązują­cymi przepisami.

Pamiętaj, że w przypadku, gdy nie jesteś pewna/y czy dane zachowanie jest przemocą (także dotyczy przemocy w Internecie), czy jest zachowaniem niedozwolonym zawsze mo­żesz podejść do pracownika Stowarzyszenia lub przedstawiciela Zarządu ale także pedagoga szkolnego lub psycho­loga szkolnego w swojej szkole, gdzie uzyskasz pomoc, wyjaśnienie i wspólnie  ustalicie dalsze działania.

Ważne jest, abyś zwrócił/zwróciła się do kogoś o pomoc, gdyż wtedy szybciej problem, który się pojawia, można rozwiązać! Sam problemu nie rozwiążesz a pracownik Stowarzyszenia nie zawsze  jest w stanie zauważyć, że w Twoim otoczeniu dzieje się coś niedobrego.

Możesz także skorzystać z pomocy poza naszym Stowarzyszeniem. Poniżej znajdziesz wykaz numerów telefonów, pod którymi również znajdziesz wsparcie:

  • 116 111 – dostępny 24h/7 dni – Telefon Zaufania dla dzieci i młodzieży
  • 800 120 002 – dostępny 24h/7 dni – Ogólnopolskie Pogotowie Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”
  • 22 668 70 00 – poradnia telefoniczna dla wszystkich osób pokrzywdzonych przestęp­stwem 7 dni
    w tygodniu w godz. 12:00 –18:00
  • 112 – umożliwia w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeń­stwa i po­rządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego
  • niebieskalinia@niebieskalinia.info
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com